,

AI er en ny perfekt storm

For 15 år siden var de sociale medier det nye sort, og Den Perfekte Storm af Peter Svarre var en bestseller. Nu tager vi endnu et kvantespring og skal gøre os klar til en ny perfekt storm – AI

Da Facebook gjorde sin entré på det danske marked for 15 år siden, satte det gang i en helt ny disciplin indenfor markedsføring og kommunikation – social media marketing. Det har siden udviklet sig i en rasende fart, hvor mulighederne og kompleksiteten kun er steget i takt med kampen om brugerne og annoncørerne. For ikke at tale om Googles univers og den massive udvikling, som Google har præsteret alene de seneste 10 år.

Hop ombord på AI-toget, ellers bliver I efterladt på perronen, og toget kommer ikke tilbage. Det kører stærkt fremad.

”Hop ombord på social-media-toget” sagde vi ofte til virksomhederne ”ellers bliver I efterladt på perronen, og toget kommer ikke tilbage. Det kører stærkt fremad”. Dengang var der, selv i de større virksomheder, stor skepsis omkring brugen af sociale medier i forretningsøjemed. Det var der flere årsager til bl.a. frygten for at miste kontrollen over virksomhedens kommunikation og branding, og hvem skulle styre de mange spørgsmål og kommentarer – ikke mindst de kritiske kommentarer – som nok ville vælte ind på virksomhedens profiler.

Med flere milliarder brugere på de sociale medier i dag og en bred vifte af platforme at vælge imellem, er det ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt social media marketing kan bruges i virksomhedens markedsføring og branding, det er i højere grad et spørgsmål om at udvælge og anvende de platforme, som er bedst egnet til lige præcis din virksomhed.

Hop ombord på AI-toget

Nu tager vi endnu et kvantespring og skal gøre os klar til en ny perfekt storm – AI.

”AI kommer i fremtiden til at revolutionere måden, vi arbejder på – både teknisk og organisatorisk” skrev Dansk Markedsføring i forbindelse med seminaret ’AI – from hype to use’. Her blev strategi, muligheder, trusler og konkrete AI programmer præsenteret bl.a. ChatGPT, DALL-E, Stability AI, Stable Diffusion Art, Leonardo AI, Matt AI, Firefly, Durable AI, Genny, D-ID og mange flere. Med AI følger også et nyt sprog – prompting, priming og refining, ligesom social-media-bølgen bød på en masse nye termer og forkortelser som CTR, CVR, PPC og hashtags.

Alle brancher bliver på en eller anden måde berørt af kunstig intelligens og markedsføringsbranchen er ingen undtagelse. Tværtimod, vi bliver ramt massivt af stormen – eller sagt på en anden måde, der åbner sig en ny forunderlig simuleret verden med et hav af nye markedsføring, kommunikations- og branding optioner.

Der åbner sig en ny forunderlig simuleret verden med et hav af nye markedsføring, kommunikations- og branding optioner

Til de virksomheder, Wise Marketing samarbejder med, siger vi endnu engang ”hop ombord på AI-toget, ellers bliver I efterladt på perronen, og toget kommer ikke tilbage. Det kører stærkt fremad”.

På et webinar hostet af Innovation Lab i denne uge ’Kom helt ind i AI-motorrummet’ blev hastigheden og alvoren i udviklingen ChatGPT belyst fra et mere teknisk og datagenererende perspektiv. Siden første udgivelse i 2019 er ChatGPT gået fra at have en ’hjerne’ med ca. 137 millioner parametre (svarende til 137 mio. hjerneceller) til i dag at have 30.000 hjerner og ca. 1760 trillioner parametre samt en PhD indenfor alle områder. AI er super intelligens og vil, ifølge Innovation Lab, på et tidspunkt kræve at blive betragtet som et individ og endda med en IQ, der er så høj, at den ikke kan måles. Det er overvældende, fascinerende og lidt skræmmende.

Hos Wise Marketing følger vi udviklingen tæt og udforsker AI-viden indenfor webudvikling, markedsføring, kommunikationsdesign og branding, så vi kan navigere og være aktive i stormen.