, ,

Danske B2B eksport-virksomheder bruger AI

Foto: khunkornStudio /Shutterstock /AI-edited

48% danske eksportvirksomheder forventer at øge deres marketingbudget i 2024, hvoraf 70% af marketingbudgettet går til digital markedsføring. Men hvad med kunstig intelligens, bruger danske eksportvirksomheder AI i relation til marketing?

Få svaret her og andre spændende indsigter fra ny rapport: B2B eksport marketing – mål, muligheder og tendenser i 2024 i danske eksportvirksomheder, udarbejdet af Danish Export Association og Brand Movers. Grafer og indsigt deles med accept fra Danish Export Association.

Bruger danske eksportvirksomheder AI i relation til marketing?

Ja – danske eksportvirksomheder bruger kunstig intelligens i relation til marketing, og i rapporten svarer 25%, at de er ”gode” til at bruge AI.

AI bruges hovedsagligt til produktion af tekst, oversættelse og brainstorm / idegenerering, mens manglende kompetencer er en udfordring, ligesom dårlig kvalitet data og frygten for at reducere tilliden til virksomhedens brand er med på listen over AI-udfordringer.

Hos 63% af danske eksportvirksomheder har AI ingen effekt på budgetterne i 2024, men 33% vurderer, at budgetterne vil blive øget på grund af kunstig intelligens.

Læs også: AI er en ny perfekt storm

5 andre interessante B2B marketing tendenser 2024

48% af danske eksportvirksomheder forventer at øge deres marketingbudget i 2024, ligesom eksportbarometret i 4. kvartal 2023 viser optimisme i forhold til vækst.

Læs mere om eksportbarometret

Rapporten: B2B eksport marketing – mål, muligheder og tendenser i 2024

De vigtigste indsatsområder på marketingområdet bliver organisk brug af SoMe, Messer, SEO og Google Ads

(OBS! vær opmærksom på nye SEO-trends)

 

Danske B2B eksportvirksomheder har afsat 70% af marketingbudgettet til digital markedsføring i 2024.

61% eksportvirksomheder har en nedskrevet marketingstrategi. En yderligere opdeling i henhold til virksomhedsstørrelse viser, at store virksomheder (+250 ansatte) har en marketingstrategi, mens 57% af de mellemstore danske eksportvirksomheder (mellem 50 og 250 ansatte) og 55% mindre virksomheder (under 55 ansatte) har en marketingstrategi.

 

Danske eksportvirksomheders største udfordring ved messedeltagelse er at måle ROI, at tiltrække besøgende på standen og at skabe opmærksomhed før messen.

De vigtigste marketingmål for danske B2B eksportvirksomheder er flere leads, understøtte salg og øge kendskabsgraden.

Kilde webinar og rapport: Tak til Danish Export Association og Brand Movers for et interessant webinar den 17. januar 2024 og spændende indsigter i ny rapport: B2B eksport marketing – mål, muligheder og tendenser i 2024.