Forbrugertrends 2021

Flere TRENDS i coronatiden og tips til din markedsføring

Her præsenteres yderligere 4 af 8 interessante forbrugertrends, som du – som virksomhedsleder – bør notere dig i forbindelse med planlægning af din virksomheds markedsføringsstrategi 2021.

Hver trend afrundes med markedsføring tips til din virksomhed. De 8 trends blev præsenteret i sidste uge på seminaret Pulse 21 af Dentsu, arrangeret trendinstituttet PEJ Gruppen.

Se artiklen om de første 4 trends her: 4 trends i coronatiden og tips til din markedsføring

TREND 5: Bliv inviteret indenfor i hjemmet

Hjemmet er den nye primære platform for brands i 2021. Som virksomhed skal du gøre dig fortjent til at blive inviteret indenfor i hjemmet.

I en normal hverdag, uden corona, foregår arbejde, fritidsinteresser og hygge med vennerne udenfor hjemmet. Normalt savner mange mennesker at have mere tid til familie og venner. Det har ændret sig radikalt, siden coronapandemien ramte Danmark og store dele af verden. For tiden bruges hjemmet til både arbejde, træning og afslapning, og den tendens bliver svær at ændre på.

Nok ønsker mange at komme tilbage på arbejdspladsen, men hjemmearbejdspladser og hjemmearbejdsdage er kommet for at blive. Virksomhederne får måske brug for færre fysiske arbejdspladser, fordi folk i højere grad arbejder hjemmefra og møder op på skift. Begrebet ”Work life balance” har, med coronaepidemien, fået ny næring.

Digitale installationer i hjemmet og digitale tjenester til hjemmet er i vækst. Virksomheder udvikler og digitaliserer deres produkter, opretter virtuelle showrooms og opgraderer deres online services og dialog med kunden. Som sådan er det ikke en ny trend, men dog en trend i hastig vækst. Fredagsbaren er flyttet over på teams, og hjemmetøj, loungewear, er igen blevet et hit.

Markedsføring tip til TREND 5
Vær opmærksom på, at hjemmet lige nu og fremover i højere fra er familiens primære platform. Investér i digitale løsninger og online markedsføring, der åbner døren til hjemmet.

TREND 6: Kreativitet – en ny slags social status

Kreativiteten blomstrer i hjemmeperioden. Der er tale om en slags ny social status – vi er kreative sammen i hjemmet og sammen med andre hver for sig på nettet. Tendensen sender vores tanker tilbage til krigstiden, hvor kreativiteten også fik frit løb, for så sandt, som det er sagt ”nød lærer nøgen kvinde at spinde”.

Hemsendelse og aflyste arrangementer har givet tid i overskud. Tid er den nye valuta, og med tid vokser kreativiteten. I virkeligheden har vi ikke har mere tid – tiden er den samme – men vi har følelsen af at have mere tid, og det kan ses som et paradigmeskifte. Vi renoverer, maler og laver DIY projekter. Salget af lystbåde, garn, musikinstrumenter, sportsudstyr og hobbyartikler er steget markant, og virksomheder laver reklamefilm med gør-det-selv budskaber f.eks. lav din egen burger, brug emballage på en sjov måde, tegn din cykelrute og programmer dit eget univers.

Interessen for det sociale medie TIK TOK er eksploderet, og danserenCharlie D’Amelio har over 100 mio. følgere. Det bør få enhver virksomhedsleder til at løfte øjebrynene og interessere sig udviklingen indenfor influencer- og social media marketing.

Markedsføring tip til TREND 6
Kreativitet er et statussymbol, som lige nu har gode vilkår. Involvér kunderne i dit brand gennem co-creation og skab online rammer, der aktiverer brugerens kreativitet og konkurrencelyst.

TREND 7: Gå i direkte dialog med kunden

Som forbruger har vi en værdi for virksomheden. Gennem vores adfærd på nettet leverer vi data, og for de data forventer vi at få noget igen. Vi vil gerne i tæt kontakt og dialog med et brand.

Coronatiden fordrer nye måder at tænke på. Fødevareindustrien står overfor en udfordring med hård konkurrence fra online supermarkeder, levering til døren og levering fra landbruget direkte til forbrugeren. Fysiske butikker og mellemmænd i fødevareindustrien skal være opmærksomme på de nye tendenser, som forstyrrer (disrupter) markedet.

Forbrugeren vil have service og præsenteres for lige præcis de produkter, som duhar brug for. Den tendens udfordres af de skærpede Cookieregler, der giver forbrugeren mulighed for at takke nej til ”tracking”. Til gengæld skaber de nye skrappe cookieregler udviklingsmulighed for virksomheder, der investerer i indsamling af 1. parts data dvs. data direkte fra og om dig. Som forbruger er vi villige til at afgive data, hvis det gør vores hverdag nemmere –altså, det er ok at afgive data, hvis vi bare får noget igen.

Det tætte bånd mellem forbrugeren og et brand er med til at skabe brandloyalitet. 36% ser en fordel i direkte dialog med et brand (D2C – Direct-to-consumer), dels fordi forbrugeren herved kan få varen billigere, og dels fordi betalingen går til dem, der har produceret varen og ikke til en række mellemhandlere.

Markedsføring tip til TREND 7
Coronatiden har sat skub i nye forretningsstrategier og et nyt fokus på kunden. Fokusér på og gå i direkte dialog med kunden. Indsaml 1.parts data, hvis det er muligt og giv kunden en oplevelse.

TREND 8: Vi savner fysisk nærvær

Back to the 80’ies med Olivia Newton John. Hjemmetræning og gåture er igen blevet IN.

Koncerter og kulturoplevelser har for tiden trange kår, det har inspireret flere kunstnere til at lave digitale koncerter. Men både kunstnere og langt størstedelen af befolkningen savner de fysiske oplevelser og fysisk nærvær – en mangeltilstand, der benævnes hudsult. Den tendens har naturligvis fået kreative iværksættere og virksomheder til udvikle produkter til at mødes fysisk uden frygten for corona f.eks. det gennemsigtige gardin mellem mennesker, mens de krammer (the hug curtain), koncerter i store plastikbobler (Space bubbles / The Flaming Lips) og udendørs træning med høretelefoner (Silent Fit).

Forbrugeren savner ikke kun det fysisk møde, de savner også den fysiske butik. En realitet, som er værdifuld viden for alle de fysiske butikker i byer og storcentre, som lige nu lider under coronaepidemien. Sikkerhed, tryghed og hygiejne er nøgleord i fremtidens butik, hvor god plads i f.eks. bussen, udendørs boder og markeder og berøringsfri automater vil være tendenser, der er værd at notere sig.

Markedsføring tip til TREND 8
Savnet af det fysiske nærvær har skabt grobund for nye produkter. Tænk på sikkerhed, tryghed og hygiejne i opbygningen af både din fysiske butik, din online butik og hele din markedskommunikation.

Kilde og inspiration: Webinar Pulse 21 af Dentsu den 21. januar 2021. Arrangeret af PEJ Gruppen.