Fremtiden på de sociale medier – værdifuld viden

Ekspertpanel diskuterede i sidste uge fremtiden på de sociale medier. Her er 10 konkrete og spændende SoMe tendenser fra deres snak, som bør give stof til eftertanke i din fremtidige virksomhedskommunikation og 5 hurtige svar på sociale medier og E-commerce. Hvis din virksomhed ønsker flere gode råd og at få hjælp til planlægning af en digital kommunikationsstrategi 2022, så kontakt Wise Marketing for en gratis og uforpligtende snak på 23 35 80 50.

Webinaret “Fremtiden på de sociale medier” var arrangeret af Deepdivr. Ekspertpanelet bestod af Jacob Holst Mouritzen, Kristian Larsen og Mikkel Rossing. Det var spændende at høre de tre eksperters bud på sociale medier tendenser og udviklingen på de sociale medier de næste 2-3 år. Social media performance marketing vs. organisk markedsføring var et gennemgående tema.

Fremtiden på de sociale medier – 10 værdifulde indsigter

  1. Content – Vigtigt! at skabe indhold som er relevant og interessant for målgruppen og time spent på dit indhold er vigtigere end nogensinde før dvs. hvor lang tid læseren bruger på dit indhold
  2. Engagement – ikke bare likes og deling men derimod dialog og brugerinvolvering. Det kan f.eks. være spørgsmål, kommentarer eller tagging fra følgerne
  3. TIK TOK – det helt store de næste år – ikke kun underholdning, også information
  4. Organisk reach (modsat betalt reach) har vist sig at være mere modstandsdygtig end antaget. Vigtigt med en opdateret og relevant hjemmeside
  5. Medieforbrug pr. dansker – ca. 10.5 timer i gennemsnit om dagen. Af samme grund er en digital kommunikationsstrategi et ’must have’
  6. YouTube bliver formentlig mere en ”search information kanal”. TIK TOK ”stjæler” fra YouTube som underholdningskanal – det er spændende at se udviklingen
  7. Facebook vil formentlig sætte større fokus på ”meaning” – interessegrupper og lukkede fællesskaber. Mere end 1. mia. mennesker er organiseret i interessegrupper på Facebook
  8. Instagram – ikke klart segmenteret sammenlignet med LinkedIn og Twitter. Flere medier kommer til at skulle ”genfinde sig selv” i løbet af de næste år
  9. Performance marketing vs. branding – målbare resultater vs. awareness (branding) via betalt medier. Behov for både og – og at tænke både kortsigtet og langsigtet
  10. Salg på de sociale medier – Ja flere BtC virksomheder vil afprøve salg på de sociale medier de næste år. Live shopping stort lige nu, usikkert om det er en tendens, der fortsætter. Sociale medier er nok på vej med deres egen valuta…

5 hurtige omkring SoMe og E-commerce – hvad gør vi i fremtiden?

  • 2/3 på Facebook og Instagram. Prøv at teste nogle andre og nye kanaler
  • Tik Tok og Pinterest – interessant for især kreative brands. Snapchat måske en fed mulighed
  • Byg en rejse. Video og content. Få folk på hjemmesiden
  • Retarketing (annoncering til personer, der har besøgt din hjemmeside eller app)
  • Start flowet på Facebook eller Instagram.